կիրակի, մայիս 5
5 / 5 / 2024
Հայաստանը՝ պատժամիջոցների տակ գտնվող Ռուսաստանի՝ մետաքսի նոր ճանապարհի կենտրոնում․ The Financial Times

Հայաստանը՝ պատժամիջոցների տակ գտնվող Ռուսաստանի՝ մետաքսի նոր ճանապարհի կենտրոնում․ The Financial Times

Հազարավոր օգտագործված ավտոմեքենաներ բերվել են Կովկաս՝ ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի արգելքները շրջանցելու համար: Բրիտանական The Financial Times պարբերականը կրկին անդրադարձել է Հայաստանից դեպի պատժամիջոցների տակ գտնվող Ռուսաստան ապրաքաշրջանառության ծավալմների մեծացման հարցին, գրում է «Ամերիկայի ձայնը»:

Պոլինա Իվանովայի հեղինակությամբ The Financial Times-ի հոդվածը պատմում է արևմտյան երկրներից ավտոմեքենաների Հայաստան ներկրման և դրանց Ռուսաստան վերաարտահանման մասին: Գյումրիից և Երևանից Իվանովան հաղորդում է, որ Հայաստանի երկրորդ քաղաքի՝ Գյումրիի ծայրամասում գտնվող մաքսատան շենքից մեքենաների շարքերը շարժվում են տարբեր ուղղությամբ։ Ավտոմեքենաներից շատերը վնասված են:

Ըստ հեղինակի՝ ավտոմեքենաների միջև շրջում են ռուս երիտասարդներ: «Նրանց համար Կովկասի այս անկյունը դարձել է առանցքային կետ զարգացող առևտրային ճանապարհի վրա, որտեղից օգտագործված ավտոմեքենաներ են ներմուծվում Ռուսաստան»: Հեղինակը հիշեցնում է՝ Մոսկվայի կողմից Ուկրաինա լայնածավալ ներխուժման հետ կապված պատժամիջոցները արգելափակել են արևմտյան ապրանքանիշի ավտոմեքենաների ներմուծումը երկիր:

«Հայաստանը ավտոմեքենա արտադրող երկիր չէ, սակայն ավտոմեքենաների արտահանումը փոքր երկրից Ռուսաստան աճել է անցյալ տարվա Ուկրաինա ներխուժումից հետո՝ 2022 թվականի հունվարին արձանագրված 800 հազար դոլարի չափով ավտոմեքենաների արտահանումից հասնելով մինչև այս տարվա նույն ամսին 180 միլիոն դոլարից մի փոքր ավելի»:

«Ռուսաստանում բոլոր ավտոդիլերները փակվել են, BMW-ն, Audi-ն, ամեն ինչ»,- ասում է երիտասարդ մի վաճառող: Ինչպես Գյումրիի մաքսային տերմինալում աշխատող մյուս ռուսները, նա հրաժարվեց հայտնել իր անունը:

Ըստ հեղինակի՝ այստեղ ամենուրեք կարելի է հանդիպել բրոկերային ընկերությւոնների հայտարարություններ՝ «տրանսպորտային միջոցներ գնում ԱՄՆ-ի աճուրդներում», «փակ կոնտեյներով տեղափոխում Գյումրի», «վերարտահանում դեպի Ռուսաստան»:

Ըստ հոդվածի հեղինակի՝ «ավտոմեքենաներն ամենավառ օրինակն են, սակայն Հայաստանից Ռուսաստան այլ ապրանքների արտահանումը նույնպես աճել է, ինչը հանգեցրել է երկու երկրների միջև առևտրի գրեթե կրկնակի աճի 2022 թվականին»։

Ռուսաստանցի սպառողները դիմել են երրորդ երկրներին՝ այնտեղ փնտրելով այն ապրանքատեսակները, որոնք անհետացել են արևմտյան պատժամիջոցների և կորպորացիաների հեռանալու հետևանքով: Այդպիսի երկրներից են Հայաստանը, Թուրքիան և Ղազախստանը, որոնք տեղակայված են սպառողական ապրանքաշրջանառության առևտրային նոր ճանապարհի կենտրոնում, նշված է հոդվածում:

Հայաստանի դեպքում դա հանգեցրել է հսկայական բումի, որի համախառն ներքին արդյունքը 2022 թվականին աճել է ռեկորդային 13 տոկոսով, ինչը կրկնակի գերազանցում է նախորդ տարվա ցուցանիշը։

Բայց դա նաև հիասթափեցրել է արևմտյան երկրներին: ԱՄՆ պաշտոնյաները մարտին Հայաստանը ներառել են այն պետությունների թվում, որոնք օգտագործվում են դեպի Ռուսաստան «արգելված ապրանքներ տեղափոխելու համար»: ԵՄ-ի վերջին պատժամիջոցների փաթեթը, որը ուղղված է երրորդ երկրների շրջանցումը կանխելուն, պատասխանատուների թվում ներառել է նաև Հայաստանում գործող կազմակերպություններին:

Հայաստանի կառավարությունը կտրականապես հերքում է մեղադրանքը։ Պատժամիջոցների շրջանցման մասին հաղորդումները «ոչ այլ ինչ են, քան ասեկոսեներ», մարտին ասել էր վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը։ «Իրականությունը ճիշտ հակառակն է»:

«Հայաստանի ղեկավարությունը հստակորեն հրապարակայնորեն հայտարարել է բոլոր ռիսկային ապրանքների առևտուրը սահմանափակելու իր հանձնառության մասին», - հայտնել է ԱԳՆ-ը՝ հավելելով, որ սերտորեն համագործակցում է ԱՄՆ-ի և ԵՄ-ի հետ և կազմել է ապրանքների ցանկ, որոնք կարող են օգտագործվել ռուս զինվորականների կողմից: Վերջիններս այժմ գտնվում են խիստ վերահսկողության տակ»։

Ըստ հոդվածի՝ ռուսների համար արտասահմանյան ավտոմեքենաները թանկ հաճույք են այն բանից հետո, երբ ԱՄՆ-ն արգելեց բոլոր տեսակի՝ օգտագործված կամ նոր ավտոմեքենաների արտահանումը Ռուսաստան: ԵՄ-ը նաև արագորեն արգելեց 50,000 եվրո արժողությամբ ավտոմեքենաների արտահանումը և վերջերս ընդլայնեց այն՝ ներառելով մոտ երկու լիտր և ավելի մեծ շարժիչ ունեցող բոլոր ավելի մեծ ավտոմեքենաները:

«Արտասահմանյան շատ ավտոմոբիլային ընկերություններ վաճառել են իրենց արտադրական գործարանները և փակել ավտոսալոնները Ռուսաստանի ներսում: Ոմանք նույնպես դուրս են եկել շուկայից, թեև ուղղակի արտահանման վերահսկողության ենթակա չեն: Հարավկորեական Hyundai-ն դադարեցրել է գործունեությունը և նախատեսում է վաճառել իր ռուսական գործարանները:

Չինական մոդելները հասանելի են, բայց ոչ այդքան հայտնի: Ներքին մոդելները քիչ են, և դրանց արտադրությունը զգալիորեն տուժել է պատժամիջոցների պատճառով, որոնք ավտոարտադրողներին կտրում են բարձր տեխնոլոգիական արտադրության գործիքներից: Սեքոնդ-հենդ շուկայում գները բարձրացել են»:

Հեղինակի խոսքով՝ ավտոմեքենաները հիմնականում ԱՄՆ-ից ժամանում են Վրաստանի Փոթի սևծովյան նավահանգիստ: Շատերն այնուհետև բերվում են Հայաստան՝ մաքսազերծման համար, քանի որ Հայաստանը Ռուսաստանի հետ ունի մաքսազերծված առևտրային նույն գոտի:

«Գյումրի քաղաքը առանցքային հանգույց է, որտեղից ավտոմեքենաները ճանապարհով շարժվում են դեպի հյուսիս՝ դեպի Ռուսաստան՝ կրկին անցնելով Վրաստանի տարածքով»:

«Այս սխեման՝ ԱՄՆ-Վրաստան-Հայաստան-Վրաստան-Ռուսաստան, միակը չէ։ Դրանք շատ են»,- հոդվածը մեջբերում է Սանկտ Պետերբուրգից Գյումրի եկած առևտրական Պավելի խոսքերը, ով հրաժարվեց հայտնել իր իրական անունը: Նա տեղեկացրեց, որ առաջին անգամ է փորձում այս ճանապարհով ավտոմեքենա ներկրել և չբացառեց ապագայում այս բիզնես ոլորտի մեջ մտնելը:

«Շատ այլ առևտրականներ նույնպես գնում են ամերիկյան ավտոմեքենաներ: 2022 թվականի հունվարին՝ մինչև Ուկրաինա Ռուսաստանի ներխուժման սկիզբը, Հայաստանը ԱՄՆ-ից ներմուծել է 2,8 մլն դոլարի ավտոմեքենա։ Սակայն մեկ տարի անց այդ թիվը հասավ 29,5 միլիոն դոլարի: Այդ ժամանակից ի վեր փոխարժեքը շարունակել է բարձրանալ: Այս տարվա ապրիլին Հայաստանը ներմուծել է 34 մլն դոլարի ամերիկյան ավտոմեքենա», տեղեկացնում է հոդվածը:

«Մեծ մասը գնվում է էժան գներով ԱՄՆ-ում երկրորդ ձեռքի ապահովագրության աճուրդներում, որտեղ մեքենաները համարվում են դուրս գրված ապահովագրողների կողմից, պատմում են գնորդները և բրոքերները: Այնուհետև ավտոմեքենաները վերանորոգվում են Վրաստանի կամ Հայաստանի վերանորոգման կետերում, որը ապահովում է շահույթի զգալի մասը: Վերանորոգված օգտագործված ավտոմեքենաները Ռուսաստանում կարող են վաճառվել իրենց արժեքից շատ ավելի թանկ՝ չնայած այն երկար ճանապարհին, որը նրանք պետք է անցնեն:

«Ռուսաստանում վաճառված նոր ավտոմեքենաների թիվը նախորդ տարի նվազել է 60 տոկոսով, մինչդեռ ներքին արտադրությունը՝ արևմտյան ավտոարտադրողների հեռանալուց հետո, անկում է ապրել մինչև 1991 թվականի մակարդակը՝ հասնելով Խորհրդային Միության փլուզումից հետո եղած մակարդակին, Autostat-ի տվյալներն է մեջբերում Reuters գործակալությունը»:

Այժմ նույնպես ավելի շատ չինական նոր ավտոմեքենաներ են վաճառվում, ընդ որում՝ պետական Chery ապրանքանիշի շուկայական մասնաբաժինը այս տարվա առաջին եռամսյակում նախորդ տարվա հետ համեմատ աճել է 165 տոկոսով: Ռուսաստանը դարձել է չինական ավտոմեքենաների խոշորագույն ներկրողը»:

Հոդվածում հեղինակն ընդգծոււմ է, որ ռուսաստանցիների մեծ մասը դիմել է օգտագործված ավտոմեքենաների գնմանը։ Անցյալ տարի օգտագործված ավտոմեքենաները կազմել են վաճառքի գրեթե երեք քառորդը: Բայց նույնիսկ այս շուկան է նվազում, ասում է ռուս երիտասարդ Ալեքսանդրը, ով Գյումրիի մաքսատանը ավտոմեքենա է մաքսազերծում իր անձնական օգտագործման համար: Գները թանկ են, իսկ օգտագործված լավ ավտոմեքենաները պակասում են։

Ալեքսանդրը պատմում է, որ նոր է վաճառել իր Ford Focus ավտոմեքենան Ռուսաստանում՝ դրա դիմաց ստանալով ավելի շատ գումար, քան վճարել է նոր ավտոմեքենան գնելիս 2009 թվականին, «չնայած այն հնացել է, վազքը մեծացել է, և լավ վիճակում չի եղել»: Նա նախընտրեց օգտագործել վաճառքից այդ միջոցները Կովկասում մեքենա գտնելու համար, պատմում է նա, քանի որ «ռուսներն արդեն կլանել են Գերմանիայից բոլոր կիսով չափ օգտագործված ավտոմեքենաները»:

«Թեև Արևմուտքը ցանկանում է արտահանման հսկողություն իրականացնել, սակայն, որոշ վերլուծաբանների կարծիքով, կա նաև զգուշավորություն տարածաշրջանի ավելի փոքր տնտեսությունների աճի տեմպերի կասեցման վերաբերյալ, որոնք ավելի ու ավելի են հակված Ռուսաստանի հետ իրենց պատմական կապերը թուլացնելուն և արևմուտքի հետ առնչվելուն»:

Վերջին աշխատանքային զեկույցում Վերակառուցման և զարգացման եվրոպական բանկը նշել է, որ թեև այս առևտուրը այնպիսի վայրերով, ինչպիսին Հայաստանն է, կազմում է Ռուսաստանի կողմից արևմուտքից ներմուծման ընդամենը մի փոքր մասը, «ներգրավված գումարները մեծ են միջանկյալ տնտեսությունների համար» և «զգալի ներդրում» ունեն նրանց տնտեսական աճում։

Օգտագործված ավտոմեքենաների ռուս հաճախորդներին կարելի է գտնել նաև Երևանի ծայրամասում գտնվող Էրեբունի շուկայում, գրում է հեղինակը:

«Էրեբունի շուկան գոյություն ունի տասնամյակներ շարունակ, բայց այժմ շատ ավելի շատ ռուսներ են գալիս, ասում է շուկայի աշխատակիցներից մեկը: Նույնը վերաբերում է ընդհանրապես ներկրման բոլոր ճանապարհներին, ասում է Գյումրեում ավտոմեքենա գնող Ալեքսանդրը:

«Այս բիզնեսը վաղուց գոյություն ունի։ Այն շատ տարածված էր 1990-ականներին, քանի որ պաշտոնական շուկան դեռ չէր զարգացել, ավտոսալոններն ու ապրանքանիշերը դեռ չէին մտել Ռուսաստան», - պատմում է նա՝ նկատի ունենալով Խորհրդային Միության փլուզումից անմիջապես հետո այն ժամանակաշրջանը, երբ առևտուրը հաճախ իրականացվում էր գաղտնի։

«Հիմա մենք վերադառնում ենք այդ օրերին», - եզրակացնում է Ալեքսանդրը՝ շեշտելով՝ «1990-ականները վերադառնում են»:

Հոդվածը պատրաստվել է The Financial Times պարբերականում Պոլինա Իվանովայի հեղինակությամբ նյութի հիման վրա

  • Կիսվել: